artikel headerimage

09/12/2021

De evolutie bij Ducati houdt nooit op: de nieuwe Panigale V4 is gepresenteerd, nog krachtiger en beter op elk aspect

In de vijfde aflevering van de Ducati World Première 2022, onthulde de motorfietsenfabrikant uit Borgo Panigale de Panigale V4 2022 aan alle fans en motorliefhebbers over de hele wereld.

De Panigale V4 2022 vertegenwoordigt de laatste stap in de karakteristieke weg van de Borgo Panigale sportmotoren en de jarenlange intensieve directe samenwerking met Ducati Corse, waardoor er constant kennis en technologie uit de wereld van de racerij direct op de productiemotoren wordt toegepast. Dit nieuwe project geeft uitdrukking aan het unieke karakter van een merk dat in staat is om voor de tweede opeenvolgende keer het MotoGP constructeurs kampioenschap te winnen, dat ervoor zorgt dat elk afzonderlijk element, ontworpen voor wedstrijden, kan worden overgebracht op motorfietsen gebouwd voor liefhebbers. Dat is de reden waarom de Panigale V4 voortdurend wordt vernieuwd en verbeterd, net als in de MotoGP en het WorldSBK.

Met de 2022 versie voltooit het Panigale V4 project de meest significante evolutie sinds zijn geboorte. De verbeteringen hebben betrekking op alle gebieden: aerodynamica, ergonomie, motorblok, chassis en elektronica. Het resultaat is een nog snellere motorfiets op het circuit en tegelijkertijd intuïtiever en gemakkelijker voor een breed scala aan rijders. Kortom, hij biedt zowel pro-coureurs als amateurs geweldige opwinding.

Deze exclusieve kenmerken werden bevestigd tijdens een speciale test op het circuit van Vallelunga, in Italië. De Panigale V4 S 2021 en de 2022 versie, beide uitgerust met Pirelli SC1 banden, stonden in het middelpunt van de belangstelling, bereden door twee testers vergezeld door de pro-rijder Michele Pirro (Ducati Official Tester). Aan het einde van de dag bleek dat de eerste tester zijn beste ronde op de nieuwe Panigale V4 S 2022 met 0,9 seconden verbeterde, de tweede met 1,2 seconde, terwijl Michele Pirro sneller was met een halve seconde, slechts drie seconden van zijn beste tijd in Race 1 in Vallelunga, ter gelegenheid van het Italiaans Superbike Kampioenschap van dit jaar, waar hij echter reed met de meest presterende SCX bandensamenstelling.

Het eerste nieuwe kenmerk van de nieuwe Panigale V4 2022 versie heeft te maken met de aerodynamica. De Ducati ingenieurs concentreerden hun harde werk namelijk op de kuip, die nu compactere en dunnere dubbel-profiel design winglets integreert met een verhoogde efficiëntie: deze update garandeert dezelfde verticale belasting, tot 37 kg bij 300 km/u. Verder is het onderste deel van de kuip voorzien van opnieuw ontworpen afzuigopeningen om het koelsysteem te verbeteren en, als gevolg daarvan, de prestaties van het motorblok, met name tijdens circuitdagen.



Ergonomie was ook een kernpunt van de diepgaande ontwikkeling met als doel de controle over de motorfiets tijdens circuitsessies te verbeteren en de rijder in staat te stellen het maximale uit de prestaties van de Panigale V4 te halen, zowel tijdens een enkele ronde als bij intensief gebruik op het circuit.
Het zadel kan nu rekenen op een vlakkere vorm en een andere coating, om de rijder nog beter te ondersteunen bij het remmen en om de beweging van het lichaam makkelijker te maken. In vergelijking met de 2021-versie heeft de tank een nieuwe vorm in het achterste gedeelte, zodat de rijder zich beter kan vastklemmen tijdens het remmen en hij sneller en langer kan rijden. Dankzij deze nieuwe ergonomie is de rijder ook volledig in de motorfiets geïntegreerd en dus comfortabeler tijdens het rijden in het algemeen; zelfs het contactoppervlak van de armen tijdens het naast de motorfiets hangen in bochten, is verbeterd.

Het hart van de motorfiets wordt vertegenwoordigd door de 1.103 cm3 Desmosedici Stradale MotoGP-afgeleide motorblok, die een reeks updates heeft ondergaan. De Desmosedici Stradale voltooit een verdere evolutie voor 2022, dankzij de introductie van enkele specifieke technische elementen die een toename van het vermogen samen met een onmiddellijke gasrespons mogelijk maken.

Het nieuwe motorblok is gemoderniseerd in het smeersysteem en is gekoppeld aan een nieuwe oliepomp die de vermogensopname vermindert. De grotere diameter van de uitlaatdemperopeningen maakt het mogelijk de tegendruk van de uitlaatgassen te verminderen en daardoor de motorprestaties te verhogen. Dankzij deze ingrepen en een nieuwe specifieke mapping levert de Desmosedici Stradale – Euro 5-norm goedgekeurd - 215,5 pk bij 13.000 tpm, met een vermogenstoename van 1,5 pk ten opzichte van de vorige versie, die oploopt tot 2,5 pk over de piek van het maximumvermogen bij 14.500 tpm. Het motorblok levert ook een koppel van 123,6 Nm (12,6 kgm) bij 9.500 tpm, en al vanaf 6.000 tpm levert hij 80% van het beschikbare maximumkoppel.

Een detail dat veel zegt over de evolutie die dit nieuwe 2022 motorblok kenmerkt, is de toepassing van een nieuwe versnellingsbak , die voorziet in een verlenging van de overbrengingsverhouding voor de eerste, tweede en zesde versnelling. Deze nieuwe SBK versnellingsbakverhouding is dus meer "racegeoriënteerd", meer geschikt voor gebruik op het circuit. De eerste versnelling is met 11,6% verlengd, de tweede met 5,6%. Dankzij deze nieuwe versnellingsbak is het nu gemakkelijker om de krapste bochten in de eerste versnelling te nemen, met een betere motorremwerking en een betere acceleratie uit de bochten. Bovendien zorgt de kleinere snelheidssprong tussen de eerste twee versnellingen ervoor dat de DQS, uitgerust met een nieuwe kalibratie, doeltreffender kan werken en betere prestaties kan leveren. Tot slot is de zesde versnelling met 1,8% verlengd waardoor, in combinatie met het toegenomen motorvermogen, de topsnelheid 5 km/u hoger ligt dan bij de Panigale V4 2021.



Op de Panigale V4 2022 is een nieuwe Power Modes logica geïmplementeerd die voorziet in 4 motorblokconfiguraties: Full, High, Medium, Low. De Full en Low configuraties zijn nieuw ontworpen terwijl de High en Medium configuraties gebruik maken van een nieuwe strategie. De Power Mode Full is de sportiefste die ooit op een Panigale V4 is toegepast en stelt het motorblok in staat om zijn volledige potentieel tot uitdrukking te brengen met koppelcurves zonder elektronische filters, behalve in de eerste versnelling. Een nieuw Ride by Wire map managementsysteem is ontwikkeld voor de High en Medium Power Modes; nu specifiek voor elk van de zes versnellingen, wat de rijder de mogelijkheid biedt om altijd de optimale kracht te hebben wanneer hij het gas opendraait. De Power Mode Low daarentegen is ontworpen om het rijden op de weg nog aangenamer te maken, door het maximumvermogen van de motorfiets te beperken tot 150 pk en een bijzonder beheersbare gasrespons te bieden.

De prestaties van de Desmosedici Stradale kunnen verder worden verbeterd dankzij de race-uitlaatsystemen die in de Ducati Performance catalogus zijn opgenomen. Om iedereen de mogelijkheid te bieden om met een volledige race-uitlaat te rijden, zelfs op circuits met strengere geluidslimieten, is er een nieuw uitlaatsysteem beschikbaar, volledig in titanium, ontwikkeld in samenwerking met Akrapovič, dat binnen de geluidslimiet van 105 dB valt (102 dB met de dB-killer gemonteerd). De nieuwe uitlaat is uitgerust met hoge geluiddempers langs de achterkant en zorgt voor een vermogenstoename van 12,5 pk, waardoor de maximumwaarde op 228 pk komt, terwijl het maximumkoppel stijgt tot 131 Nm, met een totale gewichtsvermindering van 5 kg. Deze nieuwe uitlaat wordt toegevoegd aan de compactere volledige raceversie die al in de catalogus beschikbaar is, die onder het motorblok doorloopt en ook volledig van titanium is gemaakt door Akrapovič, die bij dezelfde prestatieniveaus het gewicht met 6 kg vermindert en een geluidsniveau heeft van 109 dB, dat daalt tot 107 dB als de dB-killer is geïnstalleerd.

De Desmosedici Stradale is ook een structureel element van het chassis en direct verbonden met het aluminium voorframe. Het chassis wordt gecompleteerd door het lichtgewicht voorframe van magnesium en het zadeldeel van gegoten aluminium.

De nieuwe Panigale V4 S is uitgerust met de nieuwe Öhlins NPX 25/30 elektronisch gecomprimeerde volledig verstelbare vork die gebruik maakt van een afstelbare terugverende demper en is afgeleid van de Öhlins-racevorken, waardoor het risico op cavitatie van de olie tot een minimum wordt beperkt in vergelijking met een traditioneel model. Het resultaat is een verbeterde remondersteuning en tegelijkertijd een betere absorptie van oneffenheden, wat zich vertaalt in een beter rijgevoel voor de rijder.
De nieuwe vork heeft een veerweg van 125 mm (+5 mm ten opzichte van de vork waarmee de Panigale V4 2021 is uitgerust), waardoor hij niet alleen zachter kan worden afgesteld (de stijfheid van de veren is van 10 naar 9,5 N/mm gegaan), wat de respons ook op ruw asfalt soepeler maakt en de grip in kritieke omstandigheden verbetert, maar hij kan ook dat extra race-element bieden dat het gevoel in de meest veeleisende remsecties verhoogt.

De nieuwe voorvork werkt in combinatie met de Öhlins TTX36 achterschokdemper en de Öhlins stuurdemper, beide met een event based regelsysteem. Dit systeem biedt de rijder de mogelijkheid om het ingrijpen van de vering aan te passen aan verschillende rijsituaties (remmen, bochten, acceleratie) en om de operationele parameters van de hardwarecomponenten te wijzigen. Voor de rijder betekent dit een grotere mate van controle over de dynamiek van de motorfiets ten behoeve van de veiligheid op de weg en de rondetijden op het circuit.

Bovendien is het draaipunt van de eenzijdige aluminium achterbrug 4 mm hoger geplaatst dan dat van de 2021 versie. Deze specifieke technische keuze verhoogt de anti-squat actie, namelijk de vermindering van de verlaging van de achterkant, waardoor de motorfiets stabieler wordt bij het accelereren.

De Panigale V4 S is uitgerust met driespaaks wielen van gesmeed aluminiumlegering en voorzien van Pirelli Diablo™ Supercorsa SP-banden (120/70 ZR17 voor en 200/60 ZR 17 achter). Het remsysteem is uitgerust met Brembo Stylema® monobloc-remklauwen aan de voorzijde met vier zuigers met een diameter van 30 mm die elk werken op schijven met een diameter van 330 mm, wat zorgt voor een uitzonderlijke remkracht, terwijl er aan de achterzijde een enkele 245 mm schijf met een remklauw met twee zuigers is.

Zelfs de Panigale V4 standaard uitvoering is voorzien van een state-of-the-art chassis, dat bestaat uit: 43 mm volledig instelbare Showa Big Piston Fork (BPF), Sachs stuurdemper, Sachs monoshock ook volledig instelbaar en gegoten aluminium velgen met een 5-spaaks design.



De Panigale V4 2022 is uitgerust met een elektronisch pakket van de laatste generatie , gebaseerd op het gebruik van een 6-assig inertie platform dat in staat is de rol-, slingering- en hellingshoek van de motorfiets in de ruimte onmiddellijk te detecteren. Het elektronische pakket omvat bedieningselementen die alle fasen van het rijden beheren, waarvan de bedrijfsparameters standaard zijn gekoppeld aan de 4 beschikbare Riding Modes (Race A, Race B, Sport, Street).

Deze parameters kunnen nog beter worden bekeken dankzij het verbeterde dashboard, dat is voorzien van een nieuwe verdeling van de functies van de externe verlichting. Maar dat is niet alles, Ducati technici introduceren een extra Info Mode, ontwikkeld met in gedachten de suggesties van MotoGP rijders en genaamd "Track Evo", een optie toegevoegd aan de bestaande Road en Track instellingen.

In het "Track Evo" scherm beweegt de toerenteller op een horizontale schaal in het hoogste deel van het instrument, dat het meest zichtbaar is, en de aanduiding van de ingeschakelde versnelling bevindt zich in het midden van het scherm. In het rechter gedeelte zijn er vier sectoren van verschillende kleuren, elk gewijd aan een elektronische controle (DTC, DWC, DSC, EBC). Deze sectoren lichten afzonderlijk op wanneer de elektronica met een bepaalde parameter bezig is, en blijven zo lang branden tot de rijder weet welke indicator geactiveerd is. Deze signaleringsmodus vergemakkelijkt de taak van de gebruiker om te begrijpen welke insetlling werkelijk heeft gewerkt, zodat hij nauwkeuriger en grondiger kan ingrijpen bij de keuze van het optimale niveau en sneller betere prestaties kan verkrijgen. De linker sector vult de informatie aan met de stopwatch, het aantal afgelegde rondes en de snelheid.

Om de schakelindicatie duidelijker te maken, is er een groene LED aan de linkerkant van het dashboard geplaatst. Deze oplossing maakt alles nog zichtbaarder en preciezer in de feedback.

Zelfs het uiterlijk van de motorfiets is vernieuwd, met een extra agressieve stijl. Het ongekende grafische ontwerp bedacht door het Ducati Centro Stile omvat de zwarte kleur voor de logo's aangebracht op de volledig rode kuipdelen, het dubbele stoffen zadel (two-tone op de S-versie) en, opnieuw voor de S-versie, de rode band op de zwarte velgen.

De Panigale V4 en Panigale V4 S zullen beschikbaar zijn bij Ducati Gent en Ducati Antwerpen vanaf begin 2022 in de kleur "Ducati Red" De Panigale V4 verkrijgbaar voor 24.390 Euro en de Panigale V4 S voor 30.190 Euro.