artikel headerimage

19/10/2020

V4 Granturismo motorblok

V4 Granturismo: het motorblok voor de volgende generatie van de Ducati Multistrada.

De V4 Granturismo is ontwikkeld voor een maximale soepelheid van het gebruik en heeft recordbrekende onderhoudsintervallen. Compact en licht, goed presterend, met hoge koppelwaarden: een motorblok dat ontworpen is voor "avontuurlijk" gebruik, en tegelijkertijd ultieme spanning en sportiviteit kan bieden

Een nieuw tijdperk begint in Borgo Panigale nu Ducati de nieuwe V4 Granturismo aan het publiek presenteert, het motorblok dat de langverwachte nieuwe generatie van Ducati Multistrada zal uitrusten, die op woensdag 4 november wordt onthuld.

Een uiterst compact, licht, krachtig en koppelrijk motorblok dat is ontworpen om te voldoen aan de eisen voor "avontuurlijk" gebruik, zonder de emotie en sportiviteit te vergeten.

De V4 Granturismo is gebouwd met de nieuwste generatie technologie en premium materialen die momenteel beschikbaar zijn om zowel de duurzaamheid als de betrouwbaarheid te garanderen. De V4 Granturismo onderscheidt zich door zijn ongezien lange onderhoudsintervallen en is gemaakt om het hart te zijn van een performante en dynamische motorfiets, klaar om met zijn rijder alle uithoeken van de wereld te verkennen.

Het motorblok werd aan het publiek gepresenteerd met een video waarin Claudio Domenicali - Ducati CEO - en de ingenieurs en technici die de ontwikkeling ervan hebben uitgevoerd, al zijn geheimen en kenmerken onthult aan de Ducati-liefhebbers.



Elke technische keuze die tijdens de ontwikkeling van het V4 Granturismo project werd gemaakt, heeft als doel een maximale regelmaat in het gebruik te garanderen in combinatie met een aanzienlijke verlenging van de onderhoudsintervallen.

De nieuwe distributie omvat een klepveerretoursysteem, waardoor de onderhoudsintervallen van de V4 Granturismo op 60.000 km worden gebracht. De cijfers zijn verkregen dankzij de diepgaande expertise die Ducati heeft opgedaan in het gebruik van materialen, behandelingen en technische oplossingen die rond het Desmodromic-systeem zijn ontwikkeld. Dit alles, toegepast op een klepveerretoursysteem dat de componenten minder belast in vergelijking met de Desmo, heeft geleid tot een uitzonderlijke mijlpaal die nog nooit eerder door een motorfietsmotorblok is neergezet. Bovendien zorgt het motorblok voor een grote regelmaat in het gebruik bij lage toerentallen en lage belastingen, zonder de uitstekende prestaties, het vermogen bij hoge toerentallen en het bereik van een authentieke sportmotorblok te vergeten: de V4 Granturismo levert 125 kW (170 pk) vermogen bij 10.500 tpm en een maximaal koppel van 125 Nm (12,7 Kgm) bij 8.750 tpm. Dit alles met inachtneming van de strenge Euro 5-homologienormen.

Met zijn 66,7 kg gewicht kan de V4 Granturismo rekenen op een ongeëvenaarde lichtheid, die 1,2 kg lichter is dan de Testastretta tweecilinder die op de vorige Multistrada 1260 werd gebruikt. De cilinderinhoud van 1.158 cc kwam naar voren als het perfecte verbindingspunt in termen van prestaties, lichtheid en afmetingen van een V4 motorblok, die ongelooflijk licht en compact kan zijn. Vergeleken met het vorige generatie motorblok is de V4 Granturismo 85 mm korter, 95 mm lager en slechts 20 mm breder. Door deze compacte layout konden de ingenieurs van Ducati het motorblok effectiever en centraal in het frame plaatsen om zo de positie van het zwaartepunt van de motor positief te beïnvloeden, met alle voordelen van dien.

De V4 Granturismo erft ook enkele elementen die zijn afgeleid van de ervaring die Ducati heeft opgedaan in de racewereld, zoals de beslissing om een contra roterende krukas te gebruiken, die het rijgedrag en de wendbaarheid van de motorfiets verbetert, en het gebruik van de "Twin Pulse" technologie, die in staat is om een volwaardige maar perfect hanteerbare vermogensafgifte te bieden bij elke snelheid.

Om een stijging van de warmteafgifte te vermijden die door de achterste cilinders wordt overgebracht, volgt de V4 Granturismo de strategie van het deactiveren van de achterste bank bij stilstand. Op deze manier wordt, wanneer de motor stilstaat, het verbrandingsproces in de achterste cilinders stopgezet en dit verbetert het warmtecomfort van de rijder en de passagier dankzij de verlaging van de temperaturen, terwijl tegelijkertijd het brandstofverbruik wordt verminderd.





V4 Granturismo belangrijkste technische gegevens

  • 1158 cm³ 4-cilinder 90° V motorblok
  • Boring x slag 83 x 53,5 mm
  • Compressieverhouding 14:1
  • Maximaal vermogen 125 kW (170 CV) bij 10.500 tpm
  • Maximaal koppel 125 Nm (12,7 Kgm) bij 8.750 tpm
  • Euro 5-homologatie
  • Distributie deels ketting, deels tandwiel - timing met dubbele bovenliggende nokkenas, 4 kleppen per cilinder
  • Tegengesteld draaiende krukas met kruktappen in een hoek van 70°.
  • Natte multi-plaat anti-patroon servo-koppeling
  • Semi-droge cartersmering met drie oliepompen: 1 levering en 2 retour
  • Brandstofvoorziening met vier ovale gasklephuizen (46 mm diameter-equivalent)
  • 6-versnellingsbak met Ducati Quick Shift (DQS) Up & Down Systeem
  • Klepstel onderhoudsinterval van 60.000 km
  • Deactiveren van de achterbank